-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29329 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چرا خداوند زن را از نظر آفرينش مستقل خلق نكرد؟

همچنان كه گفتهايد در قرآن آيات بسياري در مورد زنان آورده شده است و در اين ميان سوره نساء با اختصاص 176 آيه به زنان بيشترين آيات را در اين باره دارد.

متأسفانه آياتي كه آوردهايد؛ ترجمهاي تحريف گونه از آن ارائه دادهايد تا به هدف خود كه نشان دادن چهرهاي خشن و ضد حقوق زن از اسلام است، برسيد. در اين نوشتار آيات سوره نساء را شرح داده و نشان ميدهيم كه هيچ آيهاي وجود ندارد كه بي احترامي به زنان كرده يا حقّي را از ايشان ضايع نموده باشد.

آيه اوّل سوره به آفرينش زن اختصاص دارد و براي زن آفرينش جداگانه و همسان خلقت مرد بيان كرده است، بي آن كه از مرد پديد آمده باشد.

آن چه ادعا كردهايد كه قرآن وجود طبيعي زن را بخشي از وجود مرد مي داند، مربوط به سِفر تكوين تورات است كه زن را آفريده از يكي از دندههاي آدم دانسته است. خداي سبحان با كشيدن خط بطلان بر اين انديشه كه در كتاب الهي تورات نفوذ كرده ميگويد:

اي مردم، بترسيد از پروردگار خود! آن خدايي كه همه شما را از يك تن بيافريد و هم از آن، جفت او را خلق كرد و از آن دو تن، خلقي بسيار در اطراف عالم از مرد و زن بر انگيخت.(1)

نفس واحده كه در آيه اوّل سوره نساء آمده، آدم و حوا است كه نسل جوامع انساني به آن دو مي رسد. معناي خلق منها اين است كه از جنس آن آفريد، يعني از همان حقيقتي كه مرد آفريده شده، زن نيز آفريده شد، چنان كه الخاتم من فضة يعني انگشتري از جنس نقره است. بنابراين زن و مرد همسانند و اگر همساني نبود، زندگي انساني پا نميگرفت.

از آيات چنين نتيجه مي توان گرفت كه هر يك از زن و مرد انساني كامل است و در اين مورد هيچ كاستي در انسانيت زن وجود ندارد. در همه آيات هر جا از ارزشهاي انساني، سخني به ميان آمده، خطاب به هر دو است و اختصاص به يك جنس ندارد.

در پرتو اين نكته، جدايي افكندن ميان آن دو بر هيچ پايه درستي استوار نيست.

بنابراين زن و مرد از يك ذات و گوهر خلق شدهاند و زن فرع بر مرد نيست، بلكه خداوند اوّلين زن را از ذات و اصلي آفريد كه همه مردها را از همان اصل خلق كرد.

روايت غير معتبري كه در برخي كتابهاي روايي مطرح است (كه حوا از يكي از دندههاي آدم آفريده شد) برگرفته از تورات تحريف شده است.(2)

از نظر انديشمندان ديني، اين روايات از جهت سند و يا دلالت نارسا و ناتمام است.(3)

در روايتي كه از امام صادق(ع) نقل شده، اين مطلب به صراحت رد شده است. زراره ميگويد: از امام صادق(ع) سؤال كردم: مردمي هستند كه مي گويند: خداوند حوا را از بخش نهايي ضلع چپ حضرت آدم آفريد، حضرت فرمود: خداوند از چنين نسبت هم منزه است و هم برتر از آن است... آيا خداوند توان آن را نداشت كه همسر آدم را از غير دنده او خلق كند؟ خداوند بعد از آفرينش آدم، حوا را به طور نوظهور پديد آورد.(4) پس خلقت حوا از ضلع و دنده چپ آدم نيست.

پي نوشتها:

1. نساء (4) آيه 1.

2. تفسير نمونه، ج 3، ص 245.

3. جوادي آملي، زن در آيينه جمال و جلال، ص 46.

4. علل الشرايع، ج 1، ص 29.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.